Facebook

sâmbătă, 21 martie 2020

Paine satioasa - Reteta simpla si rapida

Imi doream de mult sa fac paine in casa, dar am considerat ca timpul alocat pentu aceasta activitate merita sa fie investit mai bine in alte activitati mai productive.

M-am inselat enorm!

Daca tot #stamacasa, zilele astea am avut timp si starea de spirit necesara sa incep proiecte si activitati noi, asa ca am zis, hai sa incerc sa fac paine.

Si nu regret deloc!

Reteta este una simpla, pentru ca, intr-o paine nu ar trebui sa existe alte ingrediente in afara de faina, drojdie apa si sare.




Parerea mea personala este ca daca veti respecta cantitatile si pasii totul va iesi perfect.

Sa incepem!



Ingrediente pentru aluat

  • 500 g faina de orice fel ( 550, 650 sau 000)
  • 1 plic de dojdie uscata 
  • 300 ml apa calduta
  • 10 g sare

Alte ingrediente

  • un pic de ulei 

Mod de preparare


Punem intr-un bol curat (eu am folosit bolul de la mixer pentru ca am framantat cu ajutorul lui) dojdia uscata impreuna cu 250 ml de apa calduta ( nu fierbinte, nu rece, este foarte importanta aceasta etapa) si lasam 10 minute la temperatura camerei pentu a se activa drojdia. 

Desigur ca puteti folosi si drojdie proaspata fara niciun fel de problema (pe pachet scrie cantitatea pe care o puteti folosii la 500 g de faina) doar ca inainte de a o lasa la activat, trebuie sa dizolvati drojdia in apa calduta 

Dupa cele 10 minute ar trebui sa arate asa :


Adaugam in aceasta compozitie toata faina odata si incepem sa framantam pana cand aluatul se dezlipeste de pe maini sau de pe marginile bolului de mixer.

Adaugam si sarea si restul de apa calduta ( facem acest pas pentru a dizolva sarea si a ne asigura ca se va incorpora unifom in aluat) si mai framantam un pic.

Nu va speriati daca aluatul este un pic lipicios. 

Urmatoul pas este sa luam compozitia din bol (inainte ne umezim mainile cu ulei) si o punem intr-o tava intinsa unsa in prealabil cu ulei.

Incepem sa o aplatizam pana arata asa:


Apoi o pliem in 3 parti egale


La final va arata asa


Acoperim cu o folie de plastic sau o punga si o lasam apoximativ 60 de minute la dospit.

Dupa cele 60 de minute ar trebui sa arate asa:



Observati bulele mici fomate? asta inseamna ca drojdia s-a activat si procesul de dospire a avut loc :)

Urmatorul pas este acela de ai da foma painicii :)

Eu am facut-o rotunda, asa ca am intins-o din nou, si am pliat toate colurile catre mijlocul aluatului. 


Am preferat sa fac asta pe blatul de masa, uns in prealabil cu ulei, dar  puteti face aceasta opratiune si in tava in care s-a dospit. Daca doriti sa ii dati alta foma, o puteti face fara probleme . Parerea mea este ca va va fi oricum mai usor daca o veti face la inceput rotunda dupa care incepeti incet incet sa ii dati forma dorita.


La final, , dupa ce intoarcem coca cu fata frumoasa in sus, va arata asa


Luati un cutit foarte bine ascutit si faceti o crestatura fina (sau mai multe) in aluat pentu a se coace uniform si ca sa nu se crape unde vrea ea in timpul coacerii :)


Am ajuns in sfarsit la coacere, asa ca incingem cuptorul bine la 250 de grade celsius cu ventilatie (nu, nu la 180 de grade se coace aceasta paine) si inauntru punem o tava cu apa.

Cand cuptorul e incins (iar apa clocoteste in tava) introducem painea pusa in prealabil int-o tava cu hatie de copt pentu fix 20 de minute :)

dupa aceste 20 de minute, scoatem tava cu apa din cuptor, modificam temperatura cuptorului la 200 de grade (ventilatia ramane) si setam ceasul pe inca 30 de minute de coacere :)

Painica este gata in momentul in care, batem in fundul el si suna a gol (nu testam cu scobitoarea).



Se lasa la racit pe un gratar , fara sa punem nimic peste ea  (prosop, punga de plastic sau de hartie).

Dupa ce s-a racit, se baga intr-o punga de plastic, pentru pastrare, asta daca nu o mancati pe loc :)

Painea are o crusta crocanta, si un miez dens si satios.


Spor la treaba si pofta buna! :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu